TomTom heeft de verrassend sterke eerste helft van het jaar in het derde kwartaal geen vervolg weten te geven. De verdere afname van de verkoop van navigatiekastjes overvleugelde de toenemende opbrengsten uit wagenparkbeheer en uit de toelevering aan de auto-industrie.

Dat meldde het navigatiebedrijf woensdag.

TomTom zag de omzet vorig kwartaal met 4 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder, tot 235 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) zakte met 42 procent naar 8 miljoen euro, terwijl de nettowinst bijna werd gehalveerd tot 6 miljoen euro.

Het bedrijf werd wel iets positiever over de omzet die in heel 2014 wordt behaald. Die wordt nu geraamd op 930 tot 950 miljoen euro, waar eerder op minstens 925 miljoen euro werd gemikt. TomTom boekte in de eerste 9 maanden van dit jaar een omzet van 692 miljoen euro. Met de nieuwe jaarprognose zouden de opbrengsten in het laatste kwartaal daardoor met 4 tot 7,5 procent krimpen.

Navigatiekastjes minder populair

De opbrengsten op de consumentenmarkt namen vorig kwartaal met 10 procent af. De verkoop van navigatiekastjes slonk opnieuw, maar de teruggang was vooral in Europa minder sterk dan voorheen. De markt voor de kastjes vertoont volgens topman Harold Goddijn nu tekenen van stabilisatie, waardoor groeiende opbrengsten op andere vlakken de krimp op de originele markt van het bedrijf kunnen compenseren.

De toelevering aan de auto-industrie bracht nagenoeg evenveel op als in het derde kwartaal van 2013, terwijl de omzet uit zakelijke diensten als wagenparkbeheer en dataverzameling (Telematics) met ruim een derde toenam.

Dat laatste onderdeel meldde woensdag een nieuwe overeenkomst met de Duitse verzekeraar Signa Iduna. Daaraan wordt een dienst geleverd, die de verzekeraar in staat stelt via een smartphone-app gegevens te verzamelen over het rijgedrag van jonge klanten.

TomTom onthulde in april 2013 de eerste serie sporthorloges. Een jaar later kwamen daar twee nieuwe modellen bij met gps en hartslagmeter. De sporthorloges leverden in het tweede kwartaal twee keer zo veel omzet op als een jaar eerder, en droegen bij aan de verrassende opleving van TomTom in de eerste helft van dit jaar.

'Dividendbesluit TomTom valt tegen'

Volgens analisten van Rabobank bevat het kwartaalbericht van TomTom gemengde resultaten. Het besluit van de navigatiedienstverlener om voorlopig vast te houden aan het beleid dat er geen dividend wordt uitgekeerd, viel daarbij het meeste tegen

TomTom gaf bij de presentatie van de cijfers aan het dividendbeleid niet te wijzigen. Het bedrijf geeft onverminderd de voorkeur aan investeringen in technologie en overnames die het wagenparkbeheer (Telematics) versterken. Daarnaast wil TomTom zijn balans versterken.

Rabo noemde dat besluit teleurstellend, gezien de snelgroeiende kasreserves van het bedrijf. Verder gaven de analisten aan dat de omzet van het navigatiebedrijf vorig kwartaal iets lager was dan verwacht, terwijl de ebit hoger was dan de algemene consensus.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl